You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 11 Next »

När du tittar i den nedladdningsbara listan eller skrollar i listan till vänster kanske du ser att det helt saknas någon serviceplats där ni erhåller service. Du kan då skapa en ny serviceplats och sedan lägga till service på den. När du sparat den nya serviceplatsen och lagt till minst en servicetyp med tillhörande serviceform/er så kommer serviceplatsen dyka upp i din lista samt synas som en grön punkt i kartan. När du skapar en ny serviceplats ska du också kontrollera i kartan om den plats du försöker lägga till redan finns i databasen. Du kan i så fall använda den platsen och slipper skapa en ny.  Allt detta gås igenom i det här avsnittet. Du får också instruktioner om hur du gör om du vill ändra namn eller placering på en av dina egna serviceplatser som du redan har sparat.

Lägg till en ny serviceplats

Om du vill skapa en helt ny serviceplats kan sedan placera ut platsen på ett par olika sätt:

Placera ut din serviceplats med hjälp av Adress-fältet

Klicka på 'Lägg till ny serviceplats'. Du kommer då få ett antal tomma fält bredvid kartbilden som du ska fylla i för din serviceplats. Börja fyll i de olika fälten för den nya serviceplatsen, det vill säga, Namn, Adress och så vidare. När du skriver i Adress-fältet kommer du få upp förslag från systemets adressregister. För att få rätt förslag kan du skriva gatunamn, gatunummer och ort i Adress-fältet så kommer systemet lättare hitta rätt alternativ. Klickar du på något av förslagen fylls de övriga fälten Postnummer, Postort och Koordinater i automatiskt och punkten placeras ut i kartbilden. När punkten är placerad är den gul vilket betyder att den är markerad.

Tips! Om du har ett postnummer ifyllt i Postnummer-fältet eller en ort ifylld i Postort-fältet och sedan börjar skriva i adressfältet igen kommer systemet bara ge förslag som ligger inom det postnummerområde eller den postort som är angiven i de andra fälten. Vill du adressöka i hela Sverige behöver du alltså se till att Postnummer och Postort är tomma.

Om den adress du skriver in inte kommer upp som förslag i Adress-fältet

I vissa fall kan det hända att systemet inte hittar den adress du försöker mata in i Adress-fältet. Då kan du prova något av följande:

  • Alternativ 1: Fyll i en närliggande adress som systemet hittar för att få hjälp med ungefärliga koordinater och ändra sedan adressnamnet till det du vill (välj då inget av adressförslagen som kommer upp, utan låt det som du fyller i vara). Om du vill kan du sedan justera placeringen genom att dra runt punkten i kartan. Koordinaterna kommer då att uppdateras.
  • Alternativ 2: Placera serviceplatsen med muspekaren direkt i kartan så får du automatiskt koordinaterna ifyllda, men du får fylla i resten av fälten Namn, Adress, Postnummer och Postort själv (se nästa stycke).
  • Alternativ 3: Fyll i alla fält själv, då behöver du dock veta koordinaterna så att serviceplatsen får en placering i kartan.

Placera ut din serviceplats manuellt direkt i kartan

Ett annat sätt att placera ut din nya plats på är att klicka på 'Lägg till ny serviceplats' och sedan direkt föra muspekaren ut i kartbilden, utan att skriva nåt i fälten. Då kommer du se att du har en grön punkt som är fäst vid muspekaren och klickar du i kartan kommer punkten att placeras där du klickat. När du placerat ut en punkt på detta sätt kommer fälten för koordinater automatiskt att fyllas i. Därefter kan du fylla i övriga fält. När punkten är placerad blir den gul vilket betyder att den är markerad.

OBS! Observera att om du klickar på något av adressförslagen som dyker upp när du skriver i adressfältet så kommer punkten att flyttas till den adressen. Vill du behålla punkten där du placerade den från början i kartan fyller du i en adress utan att klicka på något av adressförslagen.

Spara din serviceplats - men kontrollera först närliggande befintliga platser

När du placerat ut din plats i kartan så den syns som en gulmarkerad punkt kan du kolla i kartan om det finns några närliggande blå punkter. Dessa punkter syns bara när du är mer inzoomad och de visar alla övriga serviceplatser som finns i databasen men som du inte har någon service på. Om du ser att det ligger en eller flera sådana blå punkter nära din utplacerade punkt kan du föra muspekaren över dem så ser du vad de heter och vilken adress de har. Ibland kan det vara så att du upptäcker att en blå punkt verkar stämma med den plats du ville skapa. Klicka då på den blå punkten så kommer då få frågan om du vill använda den platsen istället för den du håller på att skapa. Klicka Ja om du vill det så hamnar du på den befintliga punkten istället. Den är ju redan färdig i systemet så då är det bara att klicka på 'Ny service' så kan du lägga till service på platsen. När du väl lagt service på den blå punkten så dyker den upp i listan till vänster som visar era serviceplatser.

Exempel: Du vill lägga ett kontantuttag på Ica Maxi, hittar inte ICA Maxi i din lista till vänster och börjar därför skapa en ny serviceplats för ICA Maxi. När du kollar i kartan runt den punkt du placerat ut ser du en blå punkt som heter CA Maxi. Det är alltså en serviceplats som finns i Pipos databas sedan tidigare och som du om du vill kan använda. Om du vill använda den befintliga ICA-Maxi-punkten klickar du bara på den punkten i kartan och lämnar då den punkt du höll på att skapa och hamnar istället på den befintliga ICA Maxi-punkten. Därifrån kan du lägga till din service.

Om du inte vill använda någon befintlig blå punkt så sparar du din nya serviceplats. Du kommer då att få kontrollera en extra gång att det som är ifyllt i fälten stämmer med vad du tänkt och att placeringen i kartan ser korrekt ut. Om något ser fel ut klickar du bara på 'Tillbaka' så kan du korrigera, annars klickar du dig vidare och får lägga till service på din nya plats.


Ta bort en serviceplats

Om du vill ta bort en serviceplats helt från er lista så markerar du serviceplatsen i trädvyn och klickar sedan på 'Radera serviceplats'. Det som händer då är att all underliggande information som är kopplad till serviceplatsen, det vill säga servicetyper och serviceformer med tillhörande uppgifter om öppettider, avgifter och så vidare också kommer raderas och serviceplatsen kommer försvinna från listan.

Om adressen på en serviceplats i din egna lista är felaktig

När du tittar i listan över dina serviceplatser till vänster kanske du anser att adressen på någon serviceplats där ni har service är felaktig. Det kan handla om att siffran i adressen ska vara 4 istället för 7 eller att gatunamnet inte stämmer. Det är inte möjligt för dig att ändra i den geografiska informationen på en serviceplats då det kan finnas andra huvudmän som har service där (som inte syns för dig).  Däremot kan du ändra om du skapat serviceplatsen själv i systemet, den inte är skapad under något tidigare år och ingen annan användare har kopplat någon service dit. Om du försöker ändra den geografiska informationen eller namnet på en serviceplats kommer det komma upp en ruta om du inte kan genomföra ändringen. I rutan står det beskrivet vad du har för alternativ, se även nedan.

Om du stöter på en adress som du anser är felaktig och du inte kan korrigera det själv så kommer det dyka upp en ruta som talar om att du har följande alternativ:

  • Om det är uppenbart att Tillväxtverket har felaktiga uppgifter i Pipos-databasen sedan tidigare, det vill säga att adressen inte heller stämmer tidigare år utan att det måste ha skett något fel vid någon inmatning av uppgifterna så har du möjlighet att skicka in ett ändringsförslag till Tillväxtverket, där du i så fall anger den rätta adressen/namnet och lägger till en kommentar om varför du vill ändra. Tillväxtverket tar sedan snabbt ställning till ändringsförslaget och genomför ändringen om det bedöms inte finnas något hinder för det. Du får återkoppling från Tillväxtverket så fort ändringen är genomförd.
  • Om det handlar om att du vill ändra adress på en serviceplats som fysiskt har flyttat från adress A till adress B, så att den första adressen därigenom blir felaktig, så raderar du istället serviceplatsen helt (den försvinner då från er lista men är fortfarande kvar i Pipos allmänna databas, dock tom på uppgifter). Skapa sedan en ny serviceplats med den nya adressen och lägg motsvarande servicetyp/er på den nya serviceplatsen.


  • No labels