När du loggat in som Handläggare kommer du komma till startsidan där du kan välja att gå vidare till ingången Huvudman:


Ingången Huvudman

Ingången Huvudman på startsidan ska du som är Handläggare använda, om den organisation du ska rapportera uppgifter för är huvudman för någon av kontanttjänsterna som efterfrågas.

Här kontrollerar/inlämnar/uppdaterar du de servicetyper med tillhörande serviceformer som ni erbjuder på olika serviceplatser. Du ser till att uppgifterna stämmer i antal, att serviceplatserna ligger rätt placerade geografiskt och att uppgifter om avgifter, öppettider, maxbelopp och tillträdeshinder är korrekta - för varje serviceform på varje serviceplats.


Startsidan för redigering av serviceuppgifter

När du valt ingången Huvudman på startsidan möts du först av en lista till vänster och en kartbild till höger:


Klickar du på en serviceplats i listan markeras motsvarande punkt i kartbilden och klickar du på en punkt i kartbilden markeras motsvarande rad för serviceplatsen i listan. När du markerat en serviceplats syns geografisk information om denna bredvid kartan under rubriken ’Serviceplats’.


Toppmenyn

I toppmenyn uppe till höger finns ett antal knappar:




  • Mallar för flera serviceplatser – Här kan du skapa mallar med uppgifter som ska gälla för en viss serviceform på flera platser. Beskrivs närmare i avsnittet Skapa mall för serviceformer på flera serviceplatser i vänstermenyn i denna manual.
  • Ladda ner data – Här kan du ladda ner en textfil som visar vilka uppgifter som finns registrerade på er i nuläget. Den uppdateras löpande så fort du sparar någon ändring. Listan sorteras på serviceform (det vill säga listan visar en rad för varje serviceform, vilket innebär att en adress kan förekomma på flera rader). Från vänster till höger i filen visas adresser för serviceplatserna, vilken servicetyp som finns på platsen, vilken serviceform som finns för servicetypen och så vidare bort till uppgifter om öppettider, maxbelopp och så vidare. Listan kan hjälpa dig som underlag när du ska uppdatera era uppgifter.
  • Hjälp – Här hittar du de instruktioner du läser just nu, hjälpfilmer, information om personuppgiftshantering samt support.
  • Logga ut – Här loggar du ut.


Kolumnen Notering

Det är bra att ha extra koll på kolumnen 'Notering' i listan. Den här kolumnen är till för att du som handläggare lätt ska få en överblick över vart du har gjort individuella anpassningar av serviceuppgifter men framför allt vart du missat att fylla i obligatoriska fält.

Kolumnen är sorteringsbar så du kan lista alla serviceplatser med symboler efter varandra, för enklare hantering. Har du många serviceplatser med ofullständiga uppgifter kan det vara lämpligt att kontrollera om uppgifterna är samma för flera serviceplatser så de går att fylla i med hjälp av en mall, då slipper du gå in och fylla i uppgifter på var och en.

Nedan ges en förklaring av de olika symbolernas betydelser. Du får även upp en förklaringstext om vad de betyder när du håller muspekaren över en symbol i kolumnen.
Serviceplatser som inte har någon symbol vid sig är fullständigt ifyllda (med en mall) och har inga individuella anpassningar i något fält. 

 Här finns ofullständiga uppgifter som behöver kompletteras.

Här finns ofullständiga uppgifter som behöver kompletteras. Det finns även individuellt anpassade uppgifter gällande öppettider, avgifter eller annat.

 Här finns någon eller några individuellt anpassade uppgifter gällande öppettider, avgifter eller annat. Inget är ofullständigt här, utan det är bara för att du ska få koll på vart du har lagt anpassade uppgifter. Instruktioner för hur du gör individuellt anpassade uppgifter på en plats, motsatsen till att göra en mall, hittar du i avsnittet Sätt anpassade uppgifter för en serviceform på en viss plats i vänstermenyn i denna manual.











  • No labels