Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

När du tittar i den nedladdningsbara listan eller skrollar i listan till vänster kanske du ser att det helt saknas någon serviceplats där ni erhåller service. Du kan du välja mellan två alternativ: Antingen så lägger du service på någon av de befintliga serviceplatser som du hittar som blå punkter när du är inzoomad i kartan, eller så skapar du då skapa en ny serviceplats och lägger sedan lägga till er service där. 

Det kan också hända att någon eller några av serviceplatserna i listan har en felaktig adress i Kontantanalys. Detta kan korrigeras på ett par olika sätt.

Instruktioner för att kontrollera dubbletter, för att skapa en ny serviceplats samt för att ändra adress på en befintlig serviceplats gås igenom mer noggrant nedan:

...

Ibland kan vara så att serviceplatsen du vill lägga till redan finns i Pipos databas (men att din organisation inte har en service där, enligt Pipos register, och därmed syns den inte i er lista). För att undvika dubbletter är det därför bra att ta ytterligare hjälp av kartbilden och se om det ligger flera serviceplatser i närheten av den serviceplats du tänkt skapa:

Du kan antingen helt enkelt zooma i kartan till det område eller gata där din serviceplats ska ligga, eller så kan du ta extra hjälp av systemet och klicka på 'Ny serviceplats' och skriva adressen i fältet Adress. När du skriver en adress där kommer systemet ge dig olika förslag och du klickar helt enkelt på den adress som är korrekt. När du klickat på en adress dyker en röd prick upp i kartan där systemet menar att adressen ligger och du kan då zooma in och titta om det finns serviceplatser i databasen på samma plats som du istället kan använda.

Serviceplatser som finns i databasen men där ni inte har någon service kopplad visas som blå, smått genomskinliga, punkter i kartan (dessa punkter blir synliga när du zoomat in rejält). Ligger det en blå punkt väldigt nära den plats du tänkt skapa kan du hålla muspekaren på den blå punkten för att få upp information om platsen. Om det verkar vara samma plats som den du vill lägga till (till exempel en affär) kan du klicka på den blå punkten. Den geografiska informationen för punkten dyker då upp i fälten under rubriken ’Serviceplats’ bredvid kartan och därefter kan du klicka på ’Ny service’ och får då fylla i uppgifter om den service du vill lägga till på platsen (detta gås igenom närmare längre ner i avsnittet). När du väl kopplat service till en den blå punkten så dyker den upp i listan till vänster som visar era serviceplatserpå den. När du sparat den nya serviceplatsen och lagt till minst en servicetyp med tillhörande serviceform/er så kommer serviceplatsen dyka upp i din lista samt synas som en grön punkt i kartan. När du skapar en ny serviceplats ska du också kontrollera i kartan om den plats du försöker lägga till redan finns i databasen. Du kan i så fall använda den platsen och slipper skapa en ny.  Allt detta gås igenom i det här avsnittet. Du får också instruktioner om hur du gör om du vill ändra namn eller placering på en av dina egna serviceplatser som du redan har sparat.

Lägg till en ny serviceplats

...

Klicka på 'Lägg till ny serviceplats'. Du kommer då få ett antal tomma fält bredvid kartbilden som du ska fylla i för din serviceplats. Börja fyll i de olika fälten för den nya serviceplatsen, det vill säga, Namn, Adress och så vidare. När du skriver i Adress-fältet kommer du få upp förslag från systemets adressregister. För att få rätt förslag kan du skriva gatunamn, gatunummer och ort i Adress-fältet så kommer systemet lättare hitta rätt alternativ. Klickar du på något av förslagen fylls de övriga fälten Postnummer, Postort och Koordinater i automatiskt och punkten placeras ut i kartbilden. När punkten är placerad är den gul vilket betyder att den är markerad.

Tips! Om du har ett Postnummer postnummer ifyllt i Postnummer-fältet eller en ort ifylld i Postort-fältet och sedan börjar skriva i adressfältet igen kommer systemet bara ge förslag som ligger inom det postnummerområde eller den postort som är angiven i de andra fälten. Vill du adressöka i hela Sverige behöver du alltså se till att Postnummer och Postort är tomma.

...

Om den adress du skriver in inte kommer upp som förslag i Adress-fältet

I vissa fall kan det hända att systemet inte hittar den adress du försöker mata in i Adress-fältet. Då kan du prova något av följande:

  • Alternativ 1: Fyll i en närliggande adress som systemet hittar för att få hjälp med ungefärliga koordinater och ändra sedan adressnamnet till det du vill (välj då inget av adressförslagen som kommer upp, utan låt det som du fyller i vara). Om du vill kan du sedan justera placeringen genom att dra runt punkten i kartan. Koordinaterna kommer då att uppdateras.
  • Alternativ 2: Placera serviceplatsen med muspekaren Klicka direkt i kartan för att placera platsen så får du automatiskt koordinaterna ifyllda, men du får fylla i resten av fälten ( Namn, Adress, Postnummer och Postort själv (se nästa stycke)själv.
  • Alternativ 3: Fyll i alla fält själv, då behöver du dock veta koordinaterna så att serviceplatsen får en placering i kartan.

Placera ut din serviceplats manuellt direkt i kartan

...