You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 7 Next »

Med stöd av 9 kap 3 § i lag (2010:751) om betaltjänster (betaltjänstlagen) får Post-och telestyrelsen, PTS, förelägga företag som tillhandahåller platser för Kontantuttag eller Dagskasseinsättning att lämna de uppgifter som behövs för att PTS ska kunna utöva tillsynen. Dessa uppgifter ska på begäran av PTS lämnas till Tillväxtverket via Pipos-applikationen Kontantanalys. Utöver detta inhämtar Tillväxtverket även uppgifter om platser för Betalningsförmedling, vilka tillsammans med uppgifterna om platser för kontanttjänster används av PTS och länsstyrelserna i arbetet med Grundläggande betaltjänster. Uppgifterna om Betalningsförmedling lämnas på frivillig basis.

Uppgifterna om Kontantuttag, Dagskasseinsättning och Betalningsförmedling rapporteras alla in vid samma tillfälle via Kontantanalys.


Dessa instruktioner går i detalj igenom de olika steg som de företag/kreditinstitut som ska lämna uppgifter om kontantuttag, dagskasseinsättning och/eller betalningsförmedling via Kontantanalys behöver ha koll på. 

I menyn till vänster hittar du avsnitt med information och instruktioner om hur du går tillväga för att göra olika moment i Kontantanalys.

Nedan visas en övergripande illustration över arbetsprocessen. Instruktionerna i resterande avsnitt går igenom mer detaljerat hur detta går till.


Bra att veta

  • Kontantanalys är inte kompatibel med Internet Explorer. Använd därför en annan webbläsare, förslagsvis Chrome.
  • För de som har väldigt många serviceplatser som ska uppdateras kan det vara en fördel att uppdatera sina uppgifter via maskinellt API. Är du intresserad av det alternativet kan du läsa mer här, du kan även kontakta anders.dahlgren@tillvaxtverket.se för frågor gällande API. Oavsett om du ska uppdatera via API eller manuellt behöver du anmäla en ansvarig för din organisation. Denna person får då möjlighet att styra över behörigheter till era uppgifter och därmed komma åt både det manuella gränssnittet och API. Läs därför avsnittet Komma igång som Ansvarig och hantera Handläggare. Om ni har en sådan person sedan tidigare inlämningsperiod och den personen ska fortsätta ha den rollen behöver ni inte anmäla på nytt utan den personen loggar bara in som vanligt.
  • Väl inloggad finns det klickbara infoknappar vid alla fält som ska fyllas i, som kort förklarar vad som ska göras just där:
  • Tekniska frågor rörande inmatning och tillvägagångssätt, där svaren inte hittas i instruktionerna, hänvisar vi till Kontantanalys support. Övriga frågor gällande exempelvis regelverk, vilka som ska lämna uppgifter, tolkning av vad som menas med olika begärda uppgifter, tillsyn med mera hänvisas till PTS - maila dem på kontanttillsyn@pts.se alternativt läs mer på deras hemsida.
  • No labels