Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

Dessa uppgifter ska rapporteras in för de serviceformer som hör till kontantuttag och dagskasseinsättning. 
Tillvägagångssättet hur du redigerar dessa uppgifter är upp till dig. Har ni många serviceplatser är det rekommenderat att skapa en mall för varje serviceform där du fyller i uppgifterna- som sedan automatiskt läggs på alla platser där den valda serviceformen erbjuds av er. Därefter kan du gå in på enskilda platser och serviceformer och göra individuella anpassningar där om det behövs. Du kan också välja att bara göra individuella anpassningar och strunta i mallarna, det kan fungera bäst om du har få serviceplatser.

Skapa mall för flera serviceplatser

Om ni har många serviceplatser där avgifter, maxbelopp och kanske även öppettider är ganska samma, kan du med fördel börja med att göra en mall för att fylla i uppgifter för flera platser på samma gång:

...

När du fyllt i en eller flera uppgifter i ett mallformulär och sedan sparat så syns en liten bock intill mallen i kolumnen ’Ifylld’. På så sätt kan du hålla koll på vilka serviceformer du fyllt i malluppgifter för och inte.

Hur du tar bort en mall

Vill du ta bort en mall gör du på följande sätt:

...

Om du tar bort en mall för en serviceform, eller helt enkelt struntar i att fylla i en mall för serviceformen, så finns inga uppgifter om öppettider, avgifter, maxbelopp och så vidare kopplade till den, förutom på eventuella enskilda platser där du lagt in anpassade uppgifter, se nedan.


Sätt anpassade uppgifter på en serviceform

Öppettider och avgifter kan naturligtvis skilja sig mellan olika platser även om samma service tillhandahålls där, därmed är det förståeligt att du kanske inte kan skapa en mall som gäller för allt. Det du kan göra är att skapa en mall med de vanligaste öppettiderna och avgifterna för varje serviceform, eller lämna vissa fält blanka om du hellre vill det. Sedan kan du nämligen gå in på enskilda platser som avviker från mallen och göra individuella anpassningar för de serviceformer som finns där. Anpassade uppgifter skriver alltid över mallen som ligger i botten. Därmed kan ett bra tillvägagångssätt vara att börja med mallen och sedan finjustera vissa fält med anpassningar på enskilda serviceplatser.

...

Du kan naturligtvis välja att inte skapa någon underliggande mall alls och bara arbeta med anpassade uppgifter. Det som händer då är att du får gå in på varje serviceplats och varje serviceform som ligger där och göra dina individuella anpassningar. Detta alternativ fungerar bäst för mindre huvudmän som inte har så många serviceplatser.

Hur du tar bort anpassade serviceuppgifter på en serviceform

Om du vill ta bort individuellt anpassade serviceuppgifter kan du antingen klicka på kryssen vid det fält där en anpassad uppgift ligger. Du tar då bara bort den anpassade uppgiften i det fältet:

...

Vill du istället ta bort alla anpassade uppgifter i det formulär du står i klickar du på 'Radera anpassade serviceuppgifter'. Då rensas de anpassade uppgifterna för denna serviceform och serviceplats och ändras tillbaka till uppgifterna från den underliggande mallen (om det finns någon sådan för den aktuella serviceformen). Vill du även ta bort mallvärdena måste du gå in på mallen och ta bort uppgifter i den eller radera den helt. Finns ingen underliggande mall blir fälten blanka om du tar bort de anpassade uppgifterna.


Ta bort en hel serviceform

Om du vill ta bort hela serviceformen, till exempel om ni stängt ner en uttagsautomat på ert bankkontor men att kunden fortfarande kan gå till bankkassan, så markerar du servicetypen som serviceformen ligger under i trädvyn och tar bort serviceformen på följande sätt:

...