Nedan presenteras ett antal definitioner och förklaringar som kan vara bra att känna till när du arbetar i Kontantanalys.

Här hittar du även en film som övergripande beskriver hur Kontantanalys databas är uppbyggd.


Betaltjänster

Omfattar Kontantuttag, Dagskasseinsättning och Betalningsförmedling. I Kontantanalys benämns dessa tjänster som olika ”servicetyper”. 


Kontanttjänster
Avser servicetyperna Kontantuttag och Dagskasseinsättning, som är obligatoriska att rapportera in korrekta uppgifter om.


Huvudman
Avser den som råder över en viss service. Till exempel så är Bankomat huvudman för sina uttagsautomater, ClearOn är huvudman för sina betaltjänster hos ombud och Nordea är huvudman för de tjänster som utförs på deras bankkontor.


Tillsynsobjekt
Avser i detta dokument och i Kontantanalys de kreditinstitut och filialer till utländska kreditinstitut som enligt 1 kap. 1 § lag (2010:751) om betaltjänster är skyldiga att tillhandahålla platser för kontantuttag och platser för dagskasseinsättningar i betryggande utsträckning i hela landet.


Uppgifter
Uppgifter är samlingsordet för den information om service som ska rapporteras in via Kontantanalys.

Uppgifterna rapporteras in på tre nivåer:

Första nivån är Serviceplats
      På varje serviceplats kopplas en Servicetyp (eller flera)
         På varje servicetyp kopplas en Serviceform (eller flera)


Serviceplats

Avser den geografiska plats (adress) där en eller flera huvudmän tillhandahåller service.


Servicetyp
Avser den typ av service som en huvudman tillhandahåller på en serviceplats.

Tre olika servicetyper kan rapporteras in via Kontantanalys:

  • Kontantuttag (obligatorisk att rapportera in):
    Servicetypen kontantuttag avser tillgänglig tjänst i form av permanenta inrättningar för kontantuttag, såsom uttagsautomater, instituts eller filialers kontor och livsmedelsbutiker (ingår inte i grundläggande betaltjänster), i vilka konsumenter kan ta ut kontanter från ett betalkonto med grundläggande funktioner i institutet eller filialen.


  • Dagskasseinsättning (obligatorisk att rapportera in):
    Servicetypen dagskasseinsättning avser tillgänglig tjänst i form av permanenta inrättningar för dagskasseinsättningar, såsom insättningsautomater eller instituts eller filialers kontor, i vilka företag kan sätta in kontanter som härrör från verksamheten på ett betalkonto i institutet eller filialen.
  • Betalningsförmedling (frivilligt att rapportera in):
    Servicetypen betalningsförmedling avser tillgänglig tjänst i form av permanenta inrättningar för betalningsförmedling såsom instituts eller filialers kontor, i vilka konsumenter kan betala räkningar.


Serviceform
Serviceform är det sätt som servicetypen (betaltjänsten) utförs på. Nedan anges de serviceformer som för närvarande kan rapporteras in i Kontantanalys. Serviceformerna kan komma att ändras över tid om nya tjänster utvecklas. Vänd er till PTS om ni tillhandahåller platser för kontanttjänster eller betalningsförmedling i en form som inte motsvarar någon av nedanstående alternativ.

Servicetypen Kontantuttag kan tillhandahållas genom följande serviceformer:

Uttagsautomat: Automat för kontantuttag
Bankkassa: Över disk hos bankkontor
Över disk hos ombud: Ombud som erbjuder kontantuttag till alla konsumenter eller där ett kreditinstitut eller annat företag har avtal som möjliggör kontantuttag för deras kunder

Servicetypen Dagskasseinsättning kan tillhandahållas genom följande serviceformer:

Servicebox: Servicebox som möjliggör insättning
Insättningsautomat: Insättningsautomat som möjliggör insättning
Bankkassa: Över disk hos bankkontor
Över disk hos ombud: Ombud som erbjuder dagskasseinsättning till alla företag eller där ett kreditinstitut eller annat företag har avtal som möjliggör dagskasseinsättning för deras kunder

Servicetypen Betalningsförmedling kan tillhandahållas genom följande serviceformer:

Bankkassa med kontanter: Bankkontor där man kan betala räkningar med kontanter i kassan
Bankkassa med konto/kort: Bankkontor där man kan betala räkningar via konto/kort i kassan
Över disk hos ombud: Ombud där man kan betala räkningar över disk


För varje serviceform på varje plats ska serviceuppgifter lämnas gällande den funktionella tillgängligheten i form av öppettider, avgifter, maxbelopp. Dessa uppgifter kan registreras på olika sätt beroende på vad du anser enklast; genom att skapa mallar som gäller för en serviceform på flera serviceplatser eller genom att sätta individuellt anpassade uppgifter på en viss serviceform på en viss serviceplats (se punkterna nedan)


Mallar
För att underlätta registreringen av öppettider, avgifter, maxbelopp och så vidare, går det att lägga dessa uppgifter i en mall som ska gälla för en serviceform på alla platser där serviceformen förekommer. 


Anpassade uppgifter
Anpassade uppgifter är individuella serviceuppgifter som du anger direkt i ett eller flera fält på en viss serviceform på en viss serviceplats. Till skillnad från mallarna gäller då bara de anpassade uppgifterna just där. Om du har en mall i grunden och sedan gör anpassningar på någon plats så skriver anpassningarna över mallen i de fält du anpassat. Mallar, om du använder såna, gäller alltså alltid i grunden medan anpassade uppgifter läggs ovanpå. Det är helt upp till dig om du vill använda bara mallar, bara ange anpassade uppgifter på varje plats eller köra en kombination av båda.


Modeller
Avser de uppgifter som tillsynsobjekten ska lämna kring vilka avgifter och maxbelopp som gäller för deras kunder när dessa använder en annan huvudmans tjänster. 


Ansvarig
Den person som organisationen utsett för att registrera och administrera den eller de personer som sedan ska agera handläggare (se nedan) i Kontantanalys. Ansvarig är även den som sedan slutgiltigt bekräftar när organisationens uppgifter om betaltjänster är uppdaterade och korrekta.

 
Handläggare
Den eller de personer hos en organisation som har fått i uppgift av ansvarig (se ovan) att logga in i Kontantanalys och uppdatera uppgifterna om organisationens betaltjänster. Kan även vara externa personer utanför organisationen som fått i uppdrag att utföra uppdateringen. Har man rollen som ansvarig är man även automatiskt handläggare.


Pipos
Geografisk plattform som Tillväxtverket förvaltar.


Kontantanalys
Webbaserad tjänst som är byggd på Pipos-plattformen och som innefattar inlämning och kontroll av information om kontanttjänster




  • No labels